24.07.2010

Ostemoussekake med pasjonsfrukt - oppskrift


En stund tilbake fant jeg denne oppskriften på et kakeforum. Ser at det er flere som bruker den i bryllup og en del bakeri selger den også! Synes det er en fantastisk god og smakfull kake! Ligner litt på ostekake, men er mer mousse konsistens, friskere på smak - rett og slett bedre! Baket den også til Tuvas 1 årsdag og vil dele oppskrift og bilder med dere=)
 Den anbefales
Du trenger: 4 eggehviter, 220 g sukker ,100 g melis, 2 ts kakao, 160 g malte mandler/andre nøtter,1 pakke Philadelphia, 3,5 dl pasjonsfruktpure (eller 3 dl ferdigkjøpt juice), 6 plater gelatin, 1 boks kremfløte

Nøttebunn
Pisk 4 eggehviter og 60 g  sukker til lett marengs.
Sikt inn 100g melis og 2 ts kakao som vendes forsiktig inn i marengsen sammen med 160 g malte mandler eller andre nøtter.

Helles over i en springform på 26 cm. Stekes på 170 grader midt i ovnen i ca 25 min, eller til det ikke henger igjen noe deig på kakepinnen når du stikker den midt i kaken 






Ostemousse
Legg 3 plater gelatin i litt kaldt vann i ca 10 min
Ta kjøttet ut av pasjonsfrukten i en foodprossesor og knus lett. Sil deretter av saften (1,5 dl) slik at kjernene ikke blir med.
Varm opp gelatinen i vannbad til den smelter, rør deretter inn i fruktpureen.

Pisk 200 g philadelphia og 160 g sukker luftig
3,5 dl kremfløte piskes til krem, Bland alt forsiktig sammen og hell over avkjølt nøttebunn som står  iformen



Gele

Legg 3 plater gelatin i bløtt i ca 10 min, før man smelter de over vannbad og rører inn i ca 2 dl pasjonsfrukt pure, laget på samme måte som i ostemoussen

Dryppes over den stivnede ostemossen. La stå i noen timer før servering. Jeg bruker ofte å lage den dagen i forveien slik at den står kjølig over natten


Pyntes med frisk frukt og/eller sjokolade
Jeg falt for pasjonsfrukt, jordbær, kiwi og physalis




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag