08.10.2010

Oreokake

Oppskrift på Oreokake
450 g Oreokjekse
100 g smeltet smør
1 pk Philadelphiaost
2,5 dl melis
1 boks Kremfløte
1 pk lys sjokolademousse
Melk (til sjokolademousse)

Knus ca 350 g oreokjekse sammen med smeltet smør i en kjøkkenmaskin. Jeg synes det er best når kjeksene er helt finknuste og det blir for mye arbeid for hånd.
Hell så massen over i en rund kakeform på 24 cm, fordel den utover og trykk den forsiktig ned
Første gangen trykte jeg den for hardt ned og endte opp med knallhard bunn, og det er ikke til å anbefale



Pisk sammen Philadelphiaost og melis til kremet konsistens.
Pisk deretter en boks fløte med litt sukker i en annen bolle før man blander forsiktig sammen disse to kremene.
Ta av ca 2/3 av ostekremen og tilsett 50 g grovhakket oreokjekse før den fordeles utover kakebunnen
(resterende 1/3 av ostekremen blir det øverste laget på kaken)


 
La kaken stå kjølig i minst 30 min!
Lag sjokolademousse som anvist på pakken.
Bland i 50 g grovhakket oreokjekse

Har de siste gangene brukt Freia sin sjokolademousse med melkesjokoladebiter og synes det ble veldig godt.
Ellers er det mange som foretrekker Toro sin lyse sjokolademouuse har jeg sett.

Fordel moussen på kaken og sett kjølig i nye 30 min

 Tilslutt tar man over den siste delen av ostemoussen på kaken og lar den stå kjølig til servering.

Personlig synes jeg den er best om den får stå en dag eller to i forveien

Pynt med kjeksebiter eller sjokolade





Det ferdige resultatet:
Klar til å nytes

Pyntet med sjokoladesaus


Detaljer med kakaopulver


3 kommentarer:

  1. Kaka ser kjempegod ut. Ha en fin helg. Klem fra Kine.

    SvarSlett
  2. Nåmmenåm,elsker Oreokake :D Hm,det er lenge siden jeg har bakt,hm...
    God helg :D

    SvarSlett
  3. Mmmm....namnam....verdens beste kake, så utrolig god ut. Ikke så lenge siden jeg bakte den, så får bli en stund til neste gang.....den er skummelt go...

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag