01.03.2011

Kanelboller


DEIG
1 kg hvetemel
150 g sukker
150 g smør
2 ts salt
2 ts kardemomme
6 dl helmelk
50 g gjær

KANELFYLL
100 g smør
100 g sukker
2 ss kanel

                                                                              
 Bland alt det tørre i  en kjøkkenmaskin.
Varm opp melk og smør til ca 37 grader, tilsett gjær. Elt i ca 7 min, først på lav hastighet, deretter middels hastighet de siste minuttene. Dekk over deigen med plast og hev i ca 1 time. 
Kjevle ut et rektangel ca 40x60 og smør over kanelfyllet. Rull sammen til en pølse og del opp i passende størrelser.
Etterhev i ca 45 min
Pensle med egg eller melk
Stekes på 220 grader i 10-15 min



3 kommentarer:

  1. Mmm,både så og hørtes helt nyyydelig ut Stine :)
    Ha en koselig dag med febersnuppa!
    Slitsomt med små bhg-barn,som er syke hele tiden :/
    Håper hun blir frisk i en fei :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Ååå.. Nå fikk jeg ikke bare LITT lyst på kanelboller da...

    SvarSlett
  3. Ahhh din fristerinne!!! MMMMMMM.

    (hadde du ikke bodd så langt vekke, tror jeg du hadde hatt meg på døra på både titt og ofte med alt det gode du steller i stand =)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag