18.06.2012

DIY - Korsettkake

Flere har etterspurt DIY på en slik korsettkake som jeg laget til min farfars 80 årsdag. 
Jeg tok ikke så mange bildene underveis, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Startet med å lage to sjokoladekaker i langpanne da jeg ikke hadde ildfastformer formet som en skål - og måtte derfor "bygge" puppene selv. 

Skjær ut en overkropp i den første sjokoladekaken. Jeg rundet av over skuldrene samt i midjen
Da dette var gjort formet jeg to pupper og satt på den første kaken. 
Vil nok heller anbefale dere å lage disse puppene i egne former for å få et rundere resultat, men det gikk også greit å skjære de til selv.

Så dekket jeg hele kaken med Vanilla Icing og satte kjølig slik at det kunne stivne litt før jeg tok på et nytt lag for å få det skikkelig jevnt og foundanten skal ligge finere.

Deretter laget jeg foundant av marshmellows og farget i ønsket farge.
Jeg la først hudfarget trekk over brystpartiet og magen. 
Selve korsettet ble delt opp i små deler og jeg startet med det ene brystet. der laget jeg folder av foundant og pyntet med en bord på toppen. 
 Da dette var gjort på begge brystene la jeg en bord på langs for å dekke over skøytene mellom brystene. 
Et nytt stykke farget foundant ble lagt over magen, og ved hjelp av border så dekket jeg over overlappingen både på toppen og bunnen av korsettet.

Halskjedet ble laget av foundant i silikonformer og sprayet med sølvspray (spiselig)
Tilslutt ble kaken pyntet med sølvkuler og små sommerfugler for å pynte opp korsettet litt mer



Håper dette kunne være til hjelp selv om dokumenteringen fra min side har vært mer eller mindre fraværende. Man glemmer så fort å ta bilder underveis

4 kommentarer:

  1. Sååå stilig kake!!

    PS: Ta en titt inn på bloggen min ;)

    Klem Jatte♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, litt gøy med noe som er annerledes noen ganger :)

      Takk for det ;) mail er sendt

      Slett
  2. Du er flink:)Ikke dumt med to lag icing nei, tror jeg skal prøve det neste gang:) Jeg kjøpte to små metallskåler på IKEA som jeg lagde puppene i, funket fint:)
    Fin uke til dere!
    klem

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag