13.08.2012

Tutorial - vannmerke i Photoshop

Nå har jeg prøvd og feilet litt i Photoshop i noen år og vil dele "oppskriften" på vannmerke bildene med dere. 
Det er stort sett det jeg bruker Photoshop til, men vil gjerne lære mer om bilderedigering og tekst.
Her kommer min tutorial

Åpne ønsket bilde ( i full størrelse) i Photoshop



Trykk på "T" i menyen på venstre side og skriv den teksten du vil ha på bildet.
Velg forskjellige typer tekst og farger alt etter ønske

Så skal bildet klippes ut ved hjelp av "Crop Tool"
 Trykk på iconet i venstre side eller C på tastaturet. 
Dra Croptool over teksten du har skrevet




Crop så nære teksten du kan og trykk Enter
Du vil da sitte igjen med et lite bilde av bakgrunnen og teksten du skrev.

Se på menyen til høyre og ta tak i der det står Background
Dra "background" i søppelboksen ned på høyre side 



Da vil du sette igjen med kun teksten du har skrevet

Trykk "File" - "Save As" 
Lage navn på filen og lagre i PSD format


Neste gang du skal vannmerke en fil åpner du bildet i Photoshop
Tykker "File" - "Place" og finner vannmerke filen du har lagret



Ønsker du et litt mer gjennomsiktig vannmerke kan du ende dette i menyen på høyre side under "Opacity"
Håper dette var til hjelp

2 kommentarer:

  1. Genialt:) Merker eg har glemt mye siden jeg gikk på grafisk design. Jeg bruker photoscape som er et gratisprogram. Veldig enkelt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemmer fort, samtidig som det er et SVÆRT program :) Tror aldri man blir utlært i Photoshop, men lærer seg de tingene man har bruk for :) Gøy å eksperimentere iallefall :)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag