03.04.2013

Makroner


Internett florerer av flotte oppskrifter på søte saker, og det er så alt for mye jeg har lyst til å lage.
Jeg har klart å begrense meg til et lite antall oppskrifter jeg skal prøve, og må bake litt hver dag for å komme i mål. I går startet jeg med franske (italienske?) makroner.
Oppskriften er hentet fra  Passion4baking

Franske makroner
ca 6 egg (240 g eggehviter)
70 g sukker
300 g mandelmel
300 g melis
300 g sukker til sukkerlake
100g vann til sukkerlake
Evt vaniljeekstrakt/essens

 
Fordel eggehvitene i to skåler på 120 g i hver.
Miks den første skålen i kjøkkenmaskin og tilsett 70 g sukker litt etter litt når det begynner å skumme. Piskes til marengs/skum i noen minutter

Bland 300g sukker og 100 g vann i en kaserolle og sett platen på høy varme. Kok til tempraturen blir ca 118 grader. Jeg hadde ikke temp.måler men avsluttet da det koket ganske kraftig.
Visp så forsiktig sukkerlaken inn i marengsen, men gjør det fort så sukkerlaken ikke stivner i kjelen
Pisk videre i 8 min

Bland sammen mandelmel, melis og de siste 120 g eggehvitene i en bolle. Dette blir en ganske seig røre, men det skal være slik. Ha i konditorfarge og tilsetter marengsen litt om gangen og pass på så du ikke rører for hardt. Røra skal være flytende.

Fyll deretter en sprøytepose og press ut på et bakepapir, ca på størrelse med en 5-kroning. 
La det stå ca 30 min på benken slik at det flyter litt utover og toppene etter sprøyteposen legger seg godt og overflaten blir jevn.

Bruk dobbel stekeplate under steking - da slipper du at de sprekker på toppen!
Stekes på midterste rille i forvarmet ovn på 160 grader i 10-15 min

Pass på at de blir gjennomstekt hvis ikke slipper bunnen, de blir hul inni og vanskelig å få et fint resultat når du skal feste de sammen med fyllet.
La de stå til avkjøling over natten før du fyller de etter ønske og smak

 
Jeg brukte hvit sjokoladefrosting
4 dl melis
230 g romtemperert smør
200 g hvit sjokolade
Vaniljeekstrakt/essens

Bland sammen melis og smør og miks dette godt før du tilsetter smeltet sjokolade
Pass på å avkjøl sjokoladen litt før så røra ikke skiller seg.
Miks godt - tilsett tilslutt vaniljeessens

Fyll litt av dette mellom makronene, server og nyt!

Denne gangen skoldet jeg mandlene før bruk og synes fargeresultatet var bedre enn sist jeg laget de.
Jeg brukte også mindre farge enn sist slik at de fikk en mer pastell rosa farge. Inni skal det være hvit sjokoladefrosting.  Kun ett brett gikk i søpla da disse ble litt for godt stekt og mistet fargen, og overraskende nok var det veldig få som sprakk. Kunsten er å la de hvile leeenge på benken før steking, doble stekebrett og steketid som passer din stekeovn. Til meg måtte de stå i 14 min akkurat. 

Nå skal jeg fortsette på Chocoladechip cookiedough brownies - gleder meg til å smake!


post signature

10 kommentarer:

  1. Mmm, de så gode ut! Og så fin farge :D

    Ha en fin Onsdag,
    ♥KlemKlem♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Fått rosa på hjernen :)

      Slett
  2. Så flink du er!
    Jeg har prøvd en gang før og det ble fullstendig katastrofe :P
    Gleder meg til å se hva annet du lager :)
    Ha en fin kveld! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker ^^
      Disse ble langt mer suksessfulle enn sist jeg prøvde. Denne gangen brukte jeg gooood tid

      Slett
  3. Nam! Så kjempe godt ut:) Flink du er.
    Så fin headern din har blitt også:)

    Lykke til videre med alle forberedelsene:)

    SvarSlett
  4. Knallfine! :) Så flink du er til å ordne, Stine! Kommer til å bli en kjempefin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Sofie :) Det er så gøy!

      Slett
  5. Mmm, dette så virkelig fristende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre :)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag