29.09.2016

Network Marketing
- En slags guide -

I dag har jeg lyst til å dele noen tanker om Network Marketing for å avkrefte noen myter som jeg selv trodde på tidligere. Jeg har jobbet med dette siden oktober 2015, og har derfor litt på hjertet.
Dette innlegget er skrevet for deg som selv er nysgjerrig, eller til deg som kjenner noen som jobber i denne bransjen men du selv er skeptisk. Kanskje dette kan gi deg noen bekreftelser på at det finnes seriøse aktører på markedet, og flere av oss er i stadig vekst.
For selv om vi er en av verdens raskest voksende former for business, er vi også noen av de mest misforståtte.

For å forklare hva Network Marketing er, må jeg først forklare hva det ikke er: et pyramidespill. 
Det er ofte den første påstanden man får slengt mot seg når man starter. Det er trist, for veldig mange vet ikke en gang hva pyramide er. Pyramide er ulovlig i Norge da det kun innebærer forflytting av penger ved å verve flere personer til samme konsept uten noen salgbare produkter, tjenester, aksjer eller andre ytelser. Pengene flyttes oppover i systemet hos de som startet først da ny vervede må betale penger for å bli med.
Mange mener Network Marketing (MLM) er et "pyramideliknende selskap" men her sliter også mange med å forklare hvordan deres arbeidsplass er bygd opp hvis sjefen(e) deres tjener mer enn dem selv.



På bildet over kan det se ut som et "pyramideliknende- selskap" men se nøye etter - dette er modellen i vanlig tradisjonelt salg - eller egentlig hvilken som helst "vanlig" arbeidsplass som du kanskje går til hver eneste dag, som en "vanlig" ansatt som har en bitteliten sjanse for å en dag kunne bli sjef.

Ulempen her, er at det er færre ledige stillinger jo lengre opp mot toppen man kommer.
Man kan ikke ha 10 sjefer i en bedrift - det sier seg selv. Selv om veldig mange ansatte hadde fortjent både høyere lønn, bedre stillinger og mer gunstig arbeidstid lar det seg ikke gjøre.
Begrenset antall stillinger gjør det vanskelig med forfremmelser og bedre lønn.

Hos oss velger du selv hvor mye du vil tjene ut fra den arbeidsinnsatsen du selv legger inn, og du kan fint tjene mye mer enn den som er din sponsor. Det beste av alt er at alle stillinger i vår Markedsplan er ledig. Du slipper å vente på at noen skal gå av med pensjon eller slutte sitt arbeidsforhold, slik at du kan knive med de andre ansatte om den ENE stillingen som kan gi deg litt bedre betalt og litt mer frihet. I Network Marketing er det DU som bestemmer.

En annen fordel, slik jeg ser det, er at man slipper fordyrende mellomledd av produktene
(bildet under)


På bildet over er det illustrert hvordan pengene fordeles i tradisjonelt salg (til venstre) og ved Network Marketing (til høyre)

Vi vet det koster ufattelig mye mindre å produsere en sko, enn det kunden faktisk betaler for varen.
Produktet har ikke blitt bedre på veien gjennom alle ledd, men alle ledd har hatt sin oppgave som å lagre den (grossist) , markedsføring og selge den fra butikk osv. Alle vil ha betalt for den jobben de gjør, og som kunde ender man opp med å betale mange ganger mer enn det koster å produsere selve varen. Ulempen er også hvis det er en feil med produktet har jeg ofte opplevd at alle ledd har skylt på hverandre og du som kunde ender opp som kasteball før riktig person kan hjelpe deg.

Hos oss går produktet fra produsent, via oss som forhandlere og ut til kunden.
Det er vi som forhandlere som snakker med folk, tester produktene og finner våre favoritter selv, viser frem til vår omgangskrets og anbefaler- det er vi som står for markedsføringen og bestillingen av de varene vi selv liker og ønsker å ha fokus på
Og den type markedsføring gjør vi alle sammen hver eneste dag - helt gratis for andre firma.
Du anbefaler en god frisør, du snakker om maten på den flotte restauranten, og forteller om den spennende filmen du så på kino. Vi anbefaler alle gode opplevelser, det ligger i vår natur.
Derfor må man ikke føle seg som en selger for å jobbe med dette.

Siden overskuddet har færre ledd det skal fordeles på, gir selskapet jeg jobber for over 70% tilbake til oss forhandlere i form av bonuser til bil, reiser og en 13. måneds utbetaling til de som har gjort jobben som kreves og derfor kvalifisert seg. Alt overskudd kommer fra salg av produkter, og man tjener ikke penger for å verve noen - bare så det er sagt.

Sammen med salg av våre produkter får kunden en unik tifredsgaranti
Som kunde kan du prøve produktet du handler av meg og de over 10 millioner andre forhandlere i verden i hele 90 dager. Hvis produktet ikke står til dine forventninger får du alle pengene dine i retur mot emballasjen i retur. Det spiller ingen rolle om det er delvis brukt eller helt brukt opp.
Dette var en av grunnene som vekket min første interesse, for et selskap kan umulig vokse så mye over 40 år med den garantien. Det går ikke an å lure folk til å kjøpe produkter som ikke funker for å selv bli store. Iallefall ikke hos oss.

Her må jeg minne dere på at det er store individuelle forskjeller avhengig av hvilket selskap man handler av/jobber med. Jeg har så langt ikke sett mange aktører som kan måle seg med vår garanti og kvalitet.
Som forhandler har man også en garanti: starter man som forhandler kan man returnere alle salgbare produkter innen 365 dager og få hele 90% av pengene tilbake. Sammen med at det ikke var noen skjulte kostnader eller krav til minste-kjøp, ble dette en stor garanti for meg da jeg startet opp. Jeg

Konseptet Network Marketing har eksistert siden begynnelsen av 1940 årene.
Selskapet jeg jobber for ble grunnlagt allerede i 1978 og hatt positiv vekst siden den gang. Vi har kontorer i over 160 land, og er nå representert i alle verdensdeler.
Kontoret vårt i Mølndal utenfor Gøteborg har eksistert siden 1998, og godkjent av Direktesalgsforbundet. Vi er et AAA rated selskap, noe som innebærer en høy kredittvurdering med sterk økonomi, og har ingen betalingsanmerkninger eller revisoranmerkninger. Denne ratingen har vi hatt i over 13 år.

Per dags dato er vi  Skandinavias største MLM selskap, takket være våre fornøyde kunder


Network Marketing er ikke for alle, men alle som ser dette som en  mulighet til å skape seg et rikere liv, har akkurat samme muligheter til å lykkes hvis man gjør jobben som kreves.
Her spiller ikke alder, kjønn, rase eller tidligere erfaringer noen rolle. De som ønsker å gå inn som forhandler og selv selge disse produktene kan gjøre det. Det viktigste folk forstår er at det er en jobb bak. Man blir ikke rik over natten, og man må hjelpe andre for å selv klare de mål man har satt seg. Jeg trodde ikke det fantes bransjer i 2017 der man heier på hverandre så helhjertet som det jeg har opplevd i denne bransjen. For et fellesskap!

Inntekten til forhandlere kommer fra overskudd av solgte produkter, samt en liten prosent av det ditt team selger for hvis du selv gjør aktivitetskravet som kreves. Man kan altså ikke rekrutere 20 stk og selv sitte å håve inn penger derifra. Er man ikke aktiv som forhandler får man heller ikke en eneste krone - selv om du har et team på 100 stk som jobber godt og tjener gode penger. Et meget rettferdig system og jobbe etter. Derfor spiller det ikke noen rolle når man starter. I det teamet jeg jobber i, har mange meldt seg inn iløpet av de siste 3-5 årene og flere står på topplistene i Norge sammen med de som har jobbet med dette i 15-20 år.

"If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go toghether"



Det har også skjedd noe på arbeidsmakedet de siste årene. Det som vi tidligere anså som trygge arbeidsplasser, viste seg å ikke være så trygge alikevell. Selv om vi ofte frykter endring, må vi lære oss å tenke annerledes, for samfunnet er i endring. Mange arbeidsplasser går fra fast timesbetaling og heller i en lavere fastlønn, og heller mer provisjon. Det er ofte mer lønnsomt for arbeidsgiver da de får mer engasjerte og effektive arbeidere.

Jeg tror skepsisen kommer fordi dette er nytt for mange. Vi er opplært til at det som høres for godt ut til å være sant, som ofte er det. Og mange ser ikke jobben som ligger bak hos de som har lykkes. Mange mener det er flaks. Men flaks finnes ikke i denne bransjen. Jeg har iallefall ikke møtt en kollega som har kommet dit de er i dag på grunn av flaks. Kjenner heller ingen som ikke har lyktes på grunn av uflaks. Kjenner dog mange som har prøvd, ved å melde seg inn for deretter å klage over manglende resutater av en jobb de aldri gjorde.

Det jeg falt for først og fremst var at alle spørsmål jeg hadde kunne forklares. Det er ikke inviklet og vanskelig og de spiller med åpne kort. Det er også den mest foretrukne måten blant kvinner til å bygge en selvstendig virksomhet med minimal risiko og faktisk så mange som 82% av kvinner i USA som tjener mer enn $100,000 i året, kommer fra slike selskaper.

Det kan være mange grunner til at du er nysgjerrig, eller at din venn valgte å bli forhandler og jobbe med network marketing. Noen liker å hjelpe andre, noen blir med for sosiale grunner, andre for å få følelsen av å ta del i noe som er større enn de selv, andre ønsker litt mer penger i hverdagen, andre ønsker selvrealiserign, andre sliter med å finne en "vanlig" arbeidsplass pga helse, eller man ønsker en forandring fra det livet de har i dag. Uansett hva du går å drømmer om, så har jeg en kollega som kan bevise at det går an.

Så jeg håper du som leser dette, og kanskje sitter igjen med noen andre spørsmål tar deg tid til å sende meg en mail hvis noe er uklart. Du kan også legge igjen kommentarer anonymt under dette innlegget. Og ha i bakhodet at vi liker ikke produktene fordi vi selger dem, men vi selger dem fordi vi liker dem.

Det tok faktisk litt tid før jeg innså hvilken mulighet jeg hadde vært "redd" for og sagt nei til i 2 år. Det var så mange andre selskaper som har skremt meg litt bort med dyre startpakker og hemmelige møter, så jeg trodde virkelig at alle produkter var de samme. Ikke hadde jeg penger til å legge ut for en startpakke heller, så at jeg i teorien kunne bli forhandler av å kjøpe meg en tannkrem til 95,- gjorde at jeg turte å se nærmere på hva det faktisk innebar

På tampen her har jeg en liten bønn til deg som kjenner noen som driver med Network Marketing.
Ikke bli fornærmet om du blir spurt om du vil teste produktene eller høre mer om jobben. Som jeg skrev i innlegget tjener vi ikke på å rekrutere, men på salg og grunnen til at du blir spurt er for at personen ønsker å jobbe sammen med deg, eller tror produktet kan ha en nytteverdi for deg.
Og det er nok av ting vi må i hverdagen, og starte hos oss skal ikke være en av disse. Du må starte hvis du har lyst.



Helt avslutningsvis vil jeg nevne noen fordeler som selvstendig forhandler hos vårt selskap:
♥ Produkter til innkjøpspris
♥ Personlig oppfølging
♥ Et solid team i ryggen
♥ Gratis opplæring
♥ Jeg kan jobbe når og hvor jeg vil
♥ Ingen krav til startboks
♥ Ingen skjulte gebyrer eller medlemsavgifter
♥ Angrefrist og 1 års returrett med 90% av pengene tilbake fra selskapet
♥ Ingen forpliktelser til kjøp av materiale eller andre dyre produkter
♥ Jeg kan slutte når som helst uten straff eller avgift
♥ Blir lønnet etter innsats
♥ Jeg bestemmer arbeidstiden selv

Har du spørsmål eller ønsker å vite mer hvordan du kan komme igang med din business så send en mail til stinelervik@gmail.com


Kanskje livet ditt blir totalforandret på noen år?







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag