10.08.2017

Visste du at en sofagris kunne få løpedilla?

Jeg skal ikke skryte på meg å vært særlig aktiv i oppvekstårene, snarere tvert imot. Jeg gikk på håndball en stund, har vært innom kickboksing, og ellers av fysisk aktivitet var i gymtimen og noen kvelder på fotballbanen med slåball da vi var yngre. Jeg har liksom aldri funnet plassen min i noen idretter, og kjenner nok på at jeg ikke liker konkurransen i det. Formålet mitt er å være aktiv, ikke å vinne eller måle meg opp mot mange andre.

Da jeg fikk en utfordring på bloggen for et par år tilbake å være aktiv i 30 minutter hver dag tok jeg den på strak arm, og fant meg en liten løype i marka like i nærheten av der vi bor. Med kort vei fra stua til løypene gjorde at det var enklere å komme seg i treningstøyet og ut på en liten runde.

Jeg merket allerede på min andre tur at tempoet økte, og ikke lenge etter hadde denne ruta blitt min faste joggerunde. Med så mye mestringsfølelse som jeg fikk av å gradvis kjenne at kondisen steg, hadde jeg store ambisjoner om å både øke intensitet og lengde, men tips fra min samboer som har sett meg i gått i den fella før oppfordret meg til å holde samme rute hver eneste gang, og det tror jeg er mye av grunnen til at løping begynte å bli gøy



I stedet for å slite meg fullstendig ut på en treningsøkt som alltid ble lengre enn forventet, merket jeg heller at formen steg, jeg trengte færre pauser underveis og tiden ble kortet ned for hver gang. Snakk om motivasjonsboost, dere!

Og nå med et lengre opphold på joggefronten var det i dag godt å få på skoene og prøve seg igjen. Formen er ikke helt som den var før sommeren, men det vet jeg snur fort. Jeg har jo klart det før.

Jeg hadde også lyst til å dele noen tips med deg som har lyst til å begynne å jogge, men kanskje ikke helt vet hvordan man skal starte.
Hete tips fra en stuegris her altså - for kan jeg, så kan du også!

Hvorfor skal du løpe?
Jeg har alltid hatt noen kilo for mye og legger veldig lett på meg uansett hva jeg spiser helt siden jeg var lita. Selvfølgelig tærer det på psyken å føle at du aldri blir godt nok trent og uansett hva du gjør og spiser så er kiloene fortsatt på kroppen, men forskjellen fra løpingen min nå og tidligere år, er at nå jogger jeg fordi det gjør meg godt og jeg vil ta vare på kroppen min. Tidligere sprang jeg fordi jeg hatet hvordan den så ut. Merker at riktig og positivt fokus hjelper på å holde motivasjonen oppe.

★ Finn en fast rute å jogge hver gang. På den måten er det lettere å merke fremskritt på formen. Prøv å finn en løype med litt ulent terreng da det å løpe på asfalt ikke er særlig gunstig for knærne. Den trenger heller ikke å være så lang de første rundene, for hensikten er at du skal bli vant til å løpe, både hvordan kroppen reagerer og for ikke å overbelaste deg i starten

Gode klær og sko: Du trenger ikke å gå til innkjøp av det nyeste og dyreste, men sørg for at klærne du har sitter godt på kroppen, og at du har sko med god demping

God musikk på øret. Jeg er en av de som blir skikkelig gira av musikk, og går inn i en annen verden når jeg løper med noe på øret. Jeg vet mange som heller vil ha det helt stille, så finn ut hva som funker for deg.

En gulrot: For meg kan det være ta en rask hvil på toppen av ene bakken med utsikt over Trondheim, eller litt utenfor stien og sett deg på en stubbe og bare hør på stillheten. På høsten kan en av belønningene være å stoppe ved en bærtue og nyte noen ferske blåbær. Små mål på veien som øker min lykkefølelse på turen

Sist vil jeg bare råde deg om å bruke litt tid i starten, og kanskje gå runden først slik som jeg gjorde. La ting falle litt naturlig for seg, og gjør det fordi du har lyst, ikke fordi du må. Kanskje blir du mer motivert av å få med deg en treningspartner, eller kanskje er du som meg og trives best med å jogge alene.


Motivasjonen og formen vil svinge litt, det er helt naturlig. Noen dager føles beina som bly, så ta hensyn til hvilke beskjeder kroppen gir - kanskje trenger du noen ekstra pauser denne dagen.
Jeg vet også at det er lett å finne unnskyldninger for å ikke trene. Det er faktisk kjempelett! Men, du lurer ingen andre enn deg selv, og det kommer til å gjøre utrolig godt etterpå. Finn heller tre gode grunner til hvorfor du SKAL gjennomføre løpingen til planlagt tid.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag